Pokazená žiarovka a obézny pán

24. decembra 2010, kaceeeenka, Nezaradené

Je zima, všade blato, po snehu ani stopy. V hypermarketoch sa strkajú a predbiehajú nervózni spoluobčania, z okolitých domov morbídne visia obesení Santovia (kto preboha vymyslel túto absurdnú dekoráciu?!), ambiciózni rodičia súperia v počte nakúpených darčekov pre svoje ratolesti. Pri zdobení stromčeka na poslednú chvíľu zistíte, že niektorá žiarovka ozdobnej reťaze nefunguje (a tým pádom celá reťaz), poprípade sa vám stromček do obývačky vôbec nezmestí, alebo vám hneď z úvodu zničí koberec kvapkajúca živica… Cítite tú magickú atmosféru? Voňajú v nej pripálené medovníčky, živica vyťatej borovice, varené víno z trhov…  Sú Vianoce.

Ani som nestihla postrehnúť, kedy sa pre mňa najkrajší sviatok roka stal skôr oštarou. Klasické vety o nádhernej atmosfére, žiarivom stromčeku a rodinnej pohode by možno mali niečo do seba, no za posledné roky sa stávajú skôr prejavom sentimentality.  Neustále sa množiace paródie na vianočné reklamy ukazujú, na čo sme v priebehu rokov premenili Vianoce.  Naozaj je najobľúbenejšou činnosťou počas Štedrého dňa sledovanie filmov? Kedy sa nám sem natrepal  Santa Claus, ktorý nemá s Vianocami nič spoločné a je len výsledkom reklamnej činnosti firmy na výrobu nemenovaného hnedého nápoja? Kedy na poste vianočnej klasiky vystriedal americký gýč „Sám doma“ našu tradičnú Popolušku alebo Pyšnú princeznú?  A koledy o červenom nose úbohého diskriminovaného soba? Prečo sa už nedá ani kúpiť darčekový baliaci papier bez toho, aby sa na mňa neškeril očividne obézny pán v červenom mundúre, ktorého, mimochodom, mnohí mylne označujú za Mikuláša?

Možno to tak nevyzerá, ale ja mám rada Vianoce. Asi tak, ako každý. Len ma napadajú otázky, či moje nadšenie klesá vekom, alebo už tieto sviatky naozaj nie sú tým, čím bývali… Každý tvrdí, že darčeky nie sú dôležité, ale ktovie, ako by v dnešnej dobe klesla popularita Vianoce, keby darčeky jednoducho zmizli? A spolu s nimi aj októbrové reklamy, ktoré sú prvým znakom, že za niečo vyše dva mesiace bude chodiť Ježiško…

A aby som nevyzerala ako pesimistická negativistka, želám krásne Vianoce všetkým čitateľom tohto blogu, a môjho prvého príspevku, ktorý, ako dúfam, nebude posledný 🙂